Soft Skills
Soft Skills zijn de vaardigheden en persoonlijke kenmerken die je nodig hebt om succesvol te zijn, zoals oplossingsgerichtheid, resultaatgerichtheid en empathie.) Deze zogenoemde soft skills worden ook wel interpersoonlijke vaardigheden genoemd. Ontdek hier alles over soft skills!
Alles over Soft Skills
Soft skills is niet voor iedereen een bekend begrip. Op deze pagina vindt je allerlei informatie omtrent soft skills. Wat zijn soft skills? Voorbeelden van soft skills? Hoe ontwikkel je jouw soft skills. Je leert er alles over op deze pagina.
Snel naar:
Wat zijn Soft Skills?
Soft Skills zijn de vaardigheden en persoonlijke kenmerken die je nodig hebt om succesvol te zijn. Deze zogenoemde soft skills worden ook wel interpersoonlijke vaardigheden genoemd.
Veel mensen denken dat de term soft skills alleen betrekking heeft tot communicatieve vaardigheden, maar in de realiteit is het zoveel meer dan dit!
Soft Skills zijn o.a. essentiële vaardigheden zoals:
- Presteren
- Resultaten boeken
- Taakgericht zijn
- Procesmatig werken
- Samenwerken
- Empathisch zijn
- Oplossingsgericht zijn
- Effectief communiceren
Zijn er dan ook hard skills?
Ja zeker, dat zijn de ‘harde vaardigheden’ ofwel beroepspecifieke vaardigheden. Bij het zoeken naar nieuwe medewerkers wordt er eerst gekeken naar de praktische kennis van een kandidaat. Je neemt immers geen hovenier aan in een computerwinkel. Hoewel deze zogenaamde ‘harde vaardigheden’ belangrijk zijn, weten slimme bedrijven dat de beste medewerkers nog andere belangrijke vaardigheden hebben die vaak moeilijker meetbaar te maken zijn, namelijk de soft skills.
Voorbeelden van Soft Skills en Hard Skills
Soft Skills komen goed van pas op zowel zakelijk als privé vlak, maar zijn over het algemeen moeilijker meetbaar te maken dan Hard Skills.
Meetbaarheid Hard Skills
✔️ Score op een taaltoets
✔️ Score op Cito toets
✔️ Groot rijbewijs Vrachtwagenchauffeur
Meetbaarheid Soft Skills
❌ Probleemoplossend vermogen
❌ Creativiteit
❌ Samenwerken
Conclusie: Soft skills hebben altijd met mensen te maken, terwijl de ‘hard skills’ juist beroepsspecifieke taken zijn zoals coderen, tuinieren of bijvoorbeeld timmeren (technische vaardigheden).
Wanneer zijn soft skills belangrijk om te hebben?
Soft Skills zijn in veel situaties de norm. Je kunt vast wel een moment voor de geest halen waarin belabberde communicatie (vanuit jouw kant) leidde tot een conflict.
Of wat te denken van een onnodig stressvolle situatie, omdat je je tijd niet efficiënt had ingedeeld en de deadline ineens aanstaande was…
Gelukkig zijn ‘Soft Skills’ vaardigheden die je eenvoudig kunt ontwikkelen!
Hieronder 3 situaties waarin Soft Skills beslissend zijn:
1
Je gewenste baan krijgen
Wanneer je op sollicitatiegesprek mag komen, is dit vaak omdat je aan de beroepsspecifieke vaardigheden voor de functie voldoet (hard skills).
Je bezit een bepaald diploma, een vaardigheid of specifieke inzichten waaruit blijkt dat jij de functie ‘technisch gezien’ kunt invullen.
Maar wat nou als er een andere sollicitant op gesprek komt met precies dezelfde papieren en skills (hard skills)?
Dan wordt de keuze gemaakt op basis van vaardigheden zoals je communicatie, time management, probleemoplossend vermogen (soft skills)!
Ben je chaotisch of werk je juist super georganiseerd? Denk je veelal in problemen of ben jij juist degene die proactief oplossingen aanreikt?
Afhankelijk van de functie en visie van het bedrijf waar je solliciteert, ga je met de juiste set aan soft skills de strijd winnen van de concurrerende specialist voor die begeerde functie!
2
Top functioneren binnen team
Zonder goed ontwikkelde soft skills, ga je ongetwijfeld problemen veroorzaken binnen een team. Denk aan het verslechteren van relaties met teamgenoten, het verliezen van motivatie en uiteindelijk het verminderen van prestaties.
Inzicht in je eigen soft skills, maar ook in die van je teamgenoten, is de basis voor (persoonlijke) groei en een optimale samenwerking.
Naast de vereiste hard skills (technische vaardigheden) voor een functie zijn de soft skills dus doorslaggevend om top te functioneren binnen een team.
“Naar schatting is 85% van je financiële succes afhankelijk van je soft skills.”
3
Doorgroeimogelijkheden binnen bedrijf
Wanneer je de ambitie hebt om vanuit een operationele functie door te groeien naar een leidinggevende rol, vereist dit vaak andere vaardigheden of extra vaardigheden.
Denk aan het inspireren van medewerkers, conflicten managen of het in goede banen leiden van een meeting. Het is daarom belangrijk om inzicht te krijgen in je soft skills, zodat je doelgericht kan trainen naar de beste versie van jezelf .
Kortom: soft skills zijn in veel situaties van cruciaal om bijvoorbeeld je droomjob te krijgen, door te groeien als professional, maar ook om goed te functioneren binnen een team.
Soft Skills VS Hard Skills
De term soft skills verwijst naar de manier waarop je met andere mensen en je werk omgaat (generieke vaardigheden), terwijl hard skills juist beroepsspecifieke vaardigheden zijn.
Voor je beeldvorming, delen we hieronder 5 voorbeelden:
Soft Skills
generieke vaardigheden
Plannen en organiseren
Overtuigen
Kritisch denken
Empathisch luisteren
Leidinggeven
Hard Skills
beroepsspecifieke vaardigheden
Werken in Trello (project management tool)
Werken met Microsoft Word / Excel
SEO Copywriting
Rekenen
Verschillende talen spreken
Op dag 1 stel jij jezelf voor aan je collega’s, maar vind je het verdomd lastig om:
1. te vertellen wie je bent.
2. te vertellen waar je nou echt goed in bent.
Bovendien luister je totaal niet naar wat anderen te vertellen hebben en presteer je het zelfs om bij de eerste meeting maar liefst 10 minuten te laat te komen!
Ontbreekt het je aan hard skills of soft skills?
Het antwoord is: Soft Skills die harde consequenties kunnen hebben …
Hoe train ik mijn soft skills?
Het ontwikkelen van je soft skills kan op meerdere manieren. Voordat je hiermee aan de slag kan gaan, is het belangrijk om te weten hoe het er voor staat met jouw soft skills. Het is niet onmogelijk om je soft skills te ontwikkelen als je niet weet waar je uitdagingen en krachten liggen. Met het Soft Skills Assessment zorgen we voor een programma op maat zodat we zeker weten dat het impact heeft. Benieuwd hoe jij in 3 stappen je persoonlijke en sociale vaardigheden naar een hoger niveau tilt?
1. Zelfkennis vanuit assessment
Het Soft Skills Assessment is een leerzame test van 64 vragen, waarmee je een volledig inzicht krijgt in je (inter)persoonlijke en sociale vaardigheden.
2. Ontwikkelplan met gecertificeerde coach
Nu je weet waar je uitdagingen en krachten liggen, is de volgende stap om je soft skills te ontwikkelen met behulp van een gecertificeerde coach.
3. Soft skills in praktijk brengen!
Nu je je gewenste soft skills hebt ontwikkeld, is het tijd om je doelen te realiseren door deze vaardigheden in de praktijk te brengen.
De 8 kerncompetenties
Prestatiegerichtheid
Prestatiegerichtheid is een competentie die zorgt dat we succesvol kunnen zijn in datgene waar wij succesvol in willen zijn of (vanwege ons werk) moeten zijn
Resultaatgerichtheid
Resultaatgerichtheid is een competentie die zorgt dat we daadwerkelijk verschil maken door resultaten te boeken, die voor onszelf en anderen van belang zijn.
Taakgerichtheid
Taakgerichtheid is de competentie die aangeeft in hoeverre je in staat bent kwaliteit in je werk te leveren. Dit vereist een bepaalde hoeveelheid werkethiek.
Organisatiegerichtheid
Organisatiegerichtheid is een competentie die aangeeft in hoeverre je in staat bent om, in samenwerking met anderen, een taak tot in de puntjes af te leveren.
Samenwerken
Samenwerken is in allerlei beroepen en organisatievormen een onmisbare competentie en gaat over het in teamverband kunnen werken.
Empathie
Empathie gaat over in hoeverre je in staat bent met anderen mee kunnen voelen. Dit is van groot belang in elke situatie, waarin mensen van elkaar afhankelijk zijn.
Oplossingsgerichtheid
Oplossingsgerichtheid gaat over het op een originele manier kunnen inspelen op behoeftes, zoals het creëren van producten en het oplossen van problemen.
Communicatie
Communicatie gaat over het vermogen om, middels woorden, emotie en lichaamstaal intermenselijke boodschappen over te brengen en te begrijpen.