Handleiding voor het volgen van de Soft Skills Training
Beste lezer,
Je hebt besloten jezelf te ontwikkelen door middel van de het volgen van de Soft Skills Training. De training is een combinatie van theoretische uitleg, het oefenen in de praktijk en het, samen een trainer/coach, hierop reflecteren. Daarom wordt de training ook vaak ‘het Soft skills Ontwikkel Programma’, genoemd.
Om te beginnen ben je voor je persoonlijke ontwikkeling bij Soft skills Training Nederland (STN) in goede handen. In de training wordt je begeleid door zeer ervaren coaches, die zijn opgeleid in het interpreteren van jouw Soft Skills Assessment en je daarbij prima kunnen adviseren. Verder doen wij er bij STN alles aan om er voor te zorgen dat je dit ontwikkeltraject als één van de prettigste ervaringen in je leven zult blijven herinneren.
Met behulp van deze pagina willen wij je informeren over het verloop van het traject. Heb je vragen? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier , via info@softskills-training.nl of bel: 088-5335888.
De partners in het traject en hun rol
De rol van STN is ervoor te zorgen dat je voor jouw specifieke ontwikkel vraagstuk een passende trainer/coach die je gaat begeleiden en het traject waar nodig te ondersteunen. Dit om te zorgen dat je de kwaliteit krijgt waar je recht op hebt en het gewenste resultaat behaalt.
De rol van de begeleider is je vertrouwenspersoon en sparringpartner te zijn en je zo optimaal mogelijk te ondersteunen in het bereiken van de door jouw gestelde ontwikkeldoelen.
Jouw rol is vooral open te staan voor wat het traject te bieden heeft en je zo goed mogelijk in te zetten. Er zijn vast momenten dat je het traject even iets minder leuk vindt, zoals bij het moeten doorlezen van een pagina zoals deze. Maar zonder weerstand kan er geen sprake zijn van persoonlijke ‘doorbraken’ in groei en dat is waar we wel voor gaan. Ons doel is er voor te zorgen dat je na het volgen van dit programma blijer, effectiever en met meer zelfvertrouwen je werk en leven vervolgt.
‘Blended learning’
Om het beste resultaat te kunnen bereiken, is gekozen voor een ‘blended learning’ aanpak. Dit wil zeggen dat je, naast het lezen van theorie en het oefenen in de praktijk, samen met je coach ook reflecteert op je nieuwe ervaringen en de dilemma’s die je hier bij mogelijk tegenkomt.
Door gebruik te maken van het UpGuide persoonlijke ontwikkel platform kan je de training modules online volgen en kan de coach je vorderingen volgen; althans zolang jij die in je logboek documenteert.
Wil je je goed voorbereiden op het werken met UpGuide? Dan kun je op upguide.me/manuals enkele duidelijke gebruiksaanwijzingen vinden. Je vind daar:
Inloggen op het UpGuide platform
Gebruik om in te loggen bij voorkeur een Google Chrome browser. De Safari en Firefox browsers werken ook goed. Oudere versies van de Explorer browser werken vaak niet zo goed.
N.B. UpGuide is ook via een browser op de smartphone te openen, maar we raden je aan om het werken in UpGuide minimaal op een tablet of beter nog op een laptop te doen.
Zeer waarschijnlijk heb je inmiddels een mail ontvangen om in te kunnen loggen op system.upguide.me. Heb je het bericht niet per mail ontvangen, dan bestaat de kans dat de mail in je spambox terecht is gekomen. Zet in de spambox van je e-mailprogramma ‘noreply@upguide.me’ op ´veilig adres´, dan ontvang je voortaan alle berichten.
N.B. De term ‘noreply’ in het adres van de afzender ‘noreply@upguide.me’ betekent overigens dat je, als je op die berichten reageert, door deze via je mailbox te ‘beantwoorden’, er aan de andere kant geen ‘ontvanger’ klaar zit om op je mail te reageren.
Problemen bij het inloggen?
Soms komt het voor dat de persoon die de gegevens heeft ingevoerd niet het juiste e-mailadres heeft gebruikt. In dat geval ontvang je vanzelfsprekend geen bericht. Vraag dan aan je coach of andere begeleider met welk e-mailadres je in UpGuide geregistreerd staat. De begeleider kan het e-mailadres in je account eventueel wijzigen.
Je kunt altijd inloggen door met het e-mailadres waarmee je in het systeem bent geregistreerd een (nieuw) wachtwoord op te vragen. Klik hiervoor, na het invoeren met je mailadres op ‘Wachtwoord vergeten‘ en voer het e-mailadres in waarmee je wilt inloggen en waarvoor je een wachtwoord wilt invoeren. Je ontvangt daarna opnieuw een e-mail met een link naar de pagina om een nieuw wachtwoord in te voeren. Kom je er alsnog niet uit dan kun je ook om raad vragen door een e-mail te sturen aan helpdesk@upguide.me.
Je UpGuide account
Vul in UpGuide eerst de gegevens op je persoonlijke account pagina zo veel mogelijk aan. Je vindt de link naar je account door links met de muis over het menu te bewegen en op je naam te klikken. Het is voor andere gebruikers, zoals de begeleider, prettig als je ook een (pas)foto van jezelf toevoegt.
Je soft skills ontwikkeltraject
Eenmaal in UpGuide kom je terecht op de homepage (ook wel ‘dashboard’ genoemd).Daar kun je kiezen om naar je ‘Timeline’ te gaan, met berichten en andere actuele informatie, of naar je Ontwikkeltraject(en).
N.B. Door onderaan op TOON MEER te klikken krijg je de andere zogenaamde ‘Cards’ te zien, waarmee je je dashboard verder kunt inrichten. Klik hiervoor rechts op het radar icoontje en volg de instructies.
Onder Ontwikkeltrajecten vind je het online traject waarin je met je coach samenwerkt aan jouw vooruitgang. Eenmaal in je traject zie je het volgende menu:
Met de links (rechtsboven op het menu) kun je naar de Academie waar je de online trainingen kunt vinden, je Logboek, je (te ondernemen) Acties, Documenten, Berichten en (toekomstige) Afspraken.
De Project Timeline
Onder het blauwe menu bevind zich de ‘timeline’ van je project. Daar staan alle berichten, links naar formulieren en andere zaken die van belang zijn binnen je ontwikkeltraject.
Indien van je verwacht wordt, dat je bepaalde formulieren invult staan daar de links daar reeds voor je klaar. Onder het Documenten icoontje vind je overigens ook alle beschikbare formulieren en later, onder het tabblad ‘Ingevuld’, ook de links naar de door jou ingevulde formulieren en (eventueel) opgeslagen of met jou gedeelde bestanden.
Het ontwikkeltraject
- Het intakegesprek
Jouw begeleider neemt telefonisch contact met je op om kennis met je te maken en de te volgen stappen nogmaals met je door te nemen.
N.B. Indien je op basis van dit eerste gesprek besluit toch liever met een andere coach te werken, neem dan contact op met STN. De door ons geadviseerde begeleiders zijn professionals en begrijpen heel goed dat een traject alleen tot succes kan leiden als het ‘klikt’ tussen jou en de professional. Zij zullen je keuze derhalve respecteren. - De training: ‘Hoe je soft skills te ontwikkelen’
Na het intakegesprek klik je in je traject op het Adademy icoontje (hoedje) en opent de basistraining: ‘Hoe je soft skills te ontwikkelen’. Lees daar de introductie module en klik, als je daarmee klaar bent, op de ‘Module afgerond’ button. - Het volgen van de basistraining
Na op ‘Module afgerond’ te hebben geklikt ontvangt je begeleider een notificatie bericht, waarna hij of zij de rest van de training modules open zet. Lees vervolgens de volgende negen modules en voer de opdrachten uit die in de modules zijn opgegeven. Klik, zodra je klaar bent met een module, weer op ‘Module afgerond’, zodat je begeleider je vorderingen kan volgen. - De functie van het Logboek
Het logboek is een fantastische ’tool’ om tussen de gesprekken door van je ervaringen te leren. Elke keer dat je een aantekening in je logboek schrijft, krijgt de begeleider een notificatie zodat op de aantekening kan worden gereageerd. In UpGuide zijn diverse mogelijkheden om aantekeningen in het logboek te plaatsen. Het beste is de traject-pagina te openen, bijvoorbeeld door via het linker menu op ‘Projecten en Trajecten’ te klikken en dan op het betreffende traject en daarna rechtsboven op het + icoontje. Je kunt ook vanuit de homepage op het + icoontje klikken, maar dan moet je, voordat je een aantekening-pagina opent, deze wel eerst aan het traject koppelen, zodat de betreffende begeleider kan meelezen. - Het Soft Skills Assessment
In Module 10 word je gevraagd het Soft Skills Assessment in te vullen en minimaal drie bekenden te vragen dit ook te doen. Volg deze instructie op en sluit de laatste module 10 af. - De eerste (online) sessie met je coach
Zodra module 10 is afgerond, neem je contact op met je begeleider voor een (online) sessie. Hierin bespreek je met hem of haar de uitslag van het Assessment en welke van de 64 soft skill modules in jouw (werk)situatie mogelijk het best geschikt zijn. Meestal volg je er minimaal drie, maar vaak ook meer. Alle soft skill modules helpen je je persoonlijke en sociale vaardigheden verder te ontwikkelen.
Na elk gesprek is het de bedoeling dat je binnen 48 uur een ‘Reflectieverslag’ invult. Hierin kun je je ervaringen en resultaten van het gesprek aangeven en word je uitgenodigd na te denken over de effecten van het gesprek. Dit alles om het leereffect nog verder te vergroten. Je vindt het Reflectieverslag in je traject bij ‘Documenten’ en daar bij ‘In te vullen formulieren’. - Vervolgsessies
In de vervolgsessie bespreek je onder meer de dilemma’s die je in het uitvoeren van de praktijkoefeningen tegen komt en hoe daarmee om te gaan.
N.B. Ben je verhinderd voor het een gesprek? Laat dit dan ruimschoots (minimaal 24 uur) van te voren aan je begeleider weten. - Certificaat
Aan het eind van het traject, word je gevraagd een evaluatieformulier in te vullen. Zodra je dit hebt gedaan, ontvang je je trainingcertificaat.
Maak je, voor het kunnen volgen van de training gebruik van de STAP subsidie? Dan is dit een verplicht onderdeel.
Overige informatie
Privacy
Alle formulieren die jij of iemand anders invult zijn overigens uitsluitend te lezen door:
a. degene die het formulier heeft ingevuld,
b. de coach/begeleider,
c. de systeembeheerder, uitsluitend in geval van nood.
Lees, voor meer informatie over hoe wij omgaan met de privacy, het privacyreglement van UpGuide.
Financiering van de training
- Maak je voor financiering gebruik van de STAP subsidie, dan zorgt STN voor de inning van de kosten voor de training.
- Betaalt je werkgever de training? Dan is het van belang dat, voordat je met de training van start gaat er een akkoord is voor betaling van de kosten van je werkgever.
Indien gewenst, stuurt STN eerst een schriftelijk traject-voorstel ter goedkeuring aan jou of de betreffende opdrachtgever (bijvoorbeeld je leidinggevende of iemand van de P&O/HRM afdeling).
Vragen of opmerkingen
Indien je vragen of opmerkingen hebt, bespreek deze dan met je begeleider. Indien je issues hebt die je niet met je begeleider kunt of wilt bespreken, zoals een klacht, neem dan contact op met STN.
Succes met je traject.
Het STN supportteam.
Geïnteresseerd? Schrijf je dan snel in, want het aantal plaatsen is beperkt!
Vul onderstaand inschrijfformulier in en binnen 24 uur ontvang je doorgaans een terugkoppeling.